Spelmarknaden är en av de snabbast växande industrierna idag, och det är inte konstigt att Esport är en del av den. Intresset för tävlingsspel på nätet växer kraftigt bland både spelare och publik. Detta är en mycket spännande utveckling som vi följer med stor intresse.
Esporten blir alltmer accepterad som en seriös sport
Det är inte bara i Sverige som Esporten blir alltmer accepterad som en seriös sport och med seriösa spelbolags aktörer som CSGORadar.com finns på spelmarknaden. I USA har den redan varit accepterad ett tag, sedan Esporten blev erkänd av olika organisationer och företag, och det är nu också på väg att bli ett globalt fenomen. I Sverige har det dock tagit lite längre tid för Esporten att slå igenom på bred front, men det verkar som om det tidevarv vi befinner oss i nu kommer att förändra detta.
En av de främsta anledningarna till att Esporten börjar bli mer accepterad i Sverige är att det finns fler och fler tittare på olika evenemang och streamingsidor. Detta gör att fler människor börjar hitta intresset för Esporten, och dessutom kan man se att det finns en stor potential i Esporten för både spelare och företag. En annan anledning till den ökade acceptansen av Esporten är de stora prispengar som delas ut vid olika tävlingar. Detta lockar givetvis många spelare till sporten, men det visar också på den ekonomiska potentialen i Esporten och att man faktiskt kan leva ett väldigt bra liv som Esportsproffs.
Det finns dock fortfarande en del motstånd mot Esportens etablering som en seriös sport från äldre människor.
Esporten växte som mest under pandemi året 2020
När pandemin slog till i januari 2020 var det oklart vilka effekter detta skulle ha på professionell sport och idrott. Strax efter, runt mars 2020, började matcher och säsonger att ställas in. Traditionella sporter skulle hamna i skuggan av pandemin. Esports behövde dock inte gå någonstans. Esports baseras på online spel, de behövde inte ställa in säsonger, de var bara tvungna att flytta dem från stora lan till stora online turneringar. Eftersom det inte fanns så mycket sport att titta eller att spela på började allt fler människor och spelbolag sätta sig in i Esporten. Esport betting gick således från att till stor del enbart finnas på mindre sidor med Esport inriktning till att stora etablerade speljättar anammade sporten.
Hur stor är Esport branschen?
NewZoos Global Esports & Live Streaming rapporterar och förutspår att i slutet av 2022 kommer de globala Esportintäkterna att nå nästan 2 miljarder USD i intäkter. Rapporten förutspår också att det mesta av intäkterna kommer från mediarättigheter och sponsring, som kommer att gå upp till över 75 % av deras totala marknad. Detta är en mycket stark tillväxt jämfört med idag då endast 57% av Esportsintäkterna kommer från dessa två inkomstkällor.
Esport är en snabbt växande industri och det finns många olika sätt för företag att ta del av den. Många företag ser Esport som en chans att nå ut till en ung och ivrig publik. Det finns dock ett par utmaningar som företag måste hantera när det gäller Esport. För det första är Esportbranschen fortfarande mycket fragil i och med att nya spel tillkommer och att intresse kan dö snabbt, vilket gör det svårt för företag att hitta ett spel att rikta in sig på eller betala långa sponsringskontrakt. Dessutom kan det vara svårt att veta hur man ska investera i Esport på ett effektivt sätt.